Viken - Drammen - Krokstadelva
(Data fra flightlog.org - statistikk siste flyture)
Pilottrinn PP3/SP3
Dette flystedet krever at du er på minimum PP3 nivå pga stupstart og noe krevende landing.
Det anbefales, iallfall for PP3’ere, å ha med eller kontakte noen som har flydd her før man prøver flystedet for første gang.
Veibeskrivelse:
Kommer du fra via e134 fra drammen eller Kongsberg tar du av i Mjøndalen og kjører over brua mot Krokstadelva (rv 283) -Kommer du fra Drammen via Åssiden er det her du ender opp.
I rundkjøringa i enden av brua kjører du inn mot og forbi Kiwi/Price varehus. Ved første kryss, ta til høyre og kjør Gamle riksvei 300 m før du svinger til høyre ved barnehagen etter bussholdeplassen. Da kommer du til landingen.
For å komme til start kjører du isteden til venstre før barnehagen, opp Nordlysveien i 1,1 km før du svinger inn til høyre på Saturnveien (du passerer en Kiwi butikk på veien). Følg denne helt inn, siste stykket heter Polarveien og tar deg helt opp til antenna. KJØR VELDIG SAKTE (første gir og under 15 km/t) det siste stykket, det har kommet flere klager fra naboene pga høy fart på enkelte. Det blir fort fullt på parkeringen ved masta, pass på å samkjør flest mulig i hver bil.
Evt parker på liten plass der det siste stykket vei vegynner, rett før det gule huset.
Stien starter med trappa til høyre for det avlange bygget og går rett forbi telemasta. På toppen av trappa kan du
gå rett inn til nedre start, men denne er svært krevende (se egen beskrivelse på loggboka).
Etter første bakken kommer du til HG rampa.
Fortsett samme blåmerket sti for å komme til toppen, det tar deg 20-25 min fra antenna.
Starten:
- Er gressbelagt. Ingen problemer med underlaget og det er plass til at flere kan legge ut
og sjekke vingen samtidig, men kun én kan starte av gangen.
- Grei plass til tandem.
- Omtrent 17 meter lengde på starten før avsatsen og ytterligere 8 meter til stupet.
- HG rampa er ikke anbefalt å bruke som PG start fordi vingen blir liggende i le.
- På termiske dager kan det være svak rotor bak på starten og forholdsvis kraftig
termikk rett etter takeoff.
- Pass på at ingen piloter ligger rett utenfor og under start og klorer.
- Trær på begge sider av start, helt ut til kanten. Ca 25 m bred på det smaleste.
- Værstasjon er satt opp på kanten på venstre side, men kan ligge i le for andre retninger.
- Du bør ha litt startvind, ellers er det stor sjanse for at du lander på kanten av stupet etter å ha flydd ut.
I lufta:
- Dette stedet fungerer utmerket på solgangsbrisen, som kommer uhindret inn fra
Drammensfjorden. Du kan enkelt følge med på elva hvor den er.
- Flyr du her på en dag hvor grunnvinden allerede er sterk, bør du vurdere å lande før
solgangsbrisen kommer.
- Solbergåsen gir ofte konvergens og fine forhold. Termikken er ofte svært bra, men
unngå å fly bak start med lite høyde, det er normalt synk og rotor her.
- Topplanding er svært krevende og bør unngås om man ikke er ekstremt dreven. Dette gjelder spesielt i termikksesongen og kan være veldig farlig da du kommer inn i rotor på vei ned!
- Om du topplander, trelander eller har en stygg start med deler av vingen hengende
utfor kanten (!) -ring politi på 02800 umiddelbart! Nr direkte til Søndre Buskerud politidistrikt er 32805500 -Det er svært mange som ser oss fly
her og det har flere ganger vært falske alarmer om ulykker.
- Det kan fort bli en del piloter i lufta samtidig her, da det er et godt utgangspunkt for
distanseturer, men det blir sjelden trangt.
Landing:
- Ikke synlig fra start, men lett gjenkjennelig i lufta. 200 meter lang, ca 50 m bred.
Her må du ikke bomme, det er hindringer på alle sider, så innflyging må begynne tidlig
og planlegges godt. Det er masse flagg å følge med på i området, som Price Club.
- Normalt kommer vinden fra øst (Drammen) hvis det først er flybart her, men er den fra
sør, bør du velge en tryggere landing da du vil oppleve rotor fra trærne langs veien.
- Merk at på landing vil vinden som oftest være sterkere enn på start pga trakteeffekt, da
dalen er på sitt smaleste her. Det er ikke alltid du har framoverfart de siste hundre
meterne. Igjen, dette vil du kunne se godt på elva.
- HG´ene lander på andre siden av elva, på Ryghåsen landing. Har du høyde til
å krysse, så er dette et mye bedre sted å lande om vindstyrken har økt.
Luftromsbokser og høydebegrensning:
- Øvre start ligger på 401 m.o.h.
- Høydebegrensning (Hokksund B) over Solbergåsen er 1372 m (4500 fot) Over
Sølfastøya mot Drammen, i en nesten rett N-S gående linje fra Aaronsløkka skisenter, går denne ned til 914 m.
Hokksund A begynner i Hokksund.
- Når det gjelder flyging i Hokksund A og B SKAL det meldes fra når du bruker den. Husk
å sende melding før OG etter flyturen, så det er mulig å administrere dette.
- Boksene åpnes av utvalgte personer i DROP og skal ikke åpnes av andre. Når boksene
er åpne blir det publisert på vår sms-tjeneste, så det er bare å melde seg på denne.
- Som alltid skal man ha radio på NAK frekvensen (154.175) og være tilgjengelig på
mobil om man skal bli med og benytte seg av ekstra høyde.
- Boksene åpnes ikke med mindre det er snakk om flere piloter som skal på distanse.
Vinterstid:
- Siden Solbergåsen er et østvendt flysted er det veldig lite brukt om vinteren, da østavind på denne kanten av landet er forbundet med nedbør pga nærheten til fjord og sjø.
Sikkert noen tips du kjenner igjen som generelle, men like fullt viktige her.
La deg allikevel ikke skremme vekk av ovenstående flytryggingstips; Solbergåsen er et flott og trygt flysted så lenge du har flyerfaring nok til å vurdere forholdene.
401 meters asl Høydeforskjell 385 meters
Kjenner du til denne spotten og har lyst å hjelpe Vindnå.no med oppdatert informasjon, sende inn dine endringsforslag her.