Viken - Drammen - Mjøndalen
(Data fra flightlog.org - statistikk siste flyture)
PP2/SP2
Dette flystedet er egnet for PP2´ere.
Veibeskrivelse:
Utgangspunktet for beskrivelsen er om du kommer fra Drammen på e134.
- For å komme til landing, ta av i Mjøndalen og kjør gjennom rundkjøringene, følg
skilting mot Gulskogen på Riksvei 28. Følg denne 1
km til du svinger av til høyre ned Kristoffer Ryghs vei (stort jorde).
Kjør ned grusveien som deler jordene, kjør mot venstre når du kommer til gården og
parker i enden, nærmest grustaket/asfaltverket. Ikke parker rundt bygningene på gården.
- For å komme til start, kjør tilbake mot Mjøndalen opp Riksvei 36, Orkidéhøgda i 4 km.
Før toppen av bakken skal du ta av inn til
venstre på Ryghseterveien/Solsetra, en liten grusvei med betalingskasse 20 kr. Fortsett
noen hundre meter og parker. Veien opp til NØ starten er sperret med bom og det tar
15-20 minutter å gå inn, bare følg veien. Der veien deler seg ved hytta, hold til venstre.
Etter 700 m må du ta av brått inn til venstre på en sti de siste hundre meterne. HG
pilotene kan kjøre helt inn med 4wd
Starten:
- Gressunderlag, viltvoksende og kan være høyt. 30 m lang, 20 m bred. Fint for flere å ordne utstyr samtidig.
Starten er nokså flat helt ut til rampa og dermed ikke helt enkel å starte på i nullvind.
- HG rampe på kanten, i midten
- Trær på begge sider hele veien ut lager en korridor og sperrer for alt
annet enn nordøstlig til østlig vind på startområdet.
- Ok avstand til terrenget etter takeoff, så vingen kan dykke litt. Det er
bare småtrær og kratt i en stor grop.
- Kan funke her om du ikke har erfaring til å fly på Solbergåsen.
I lufta:
Er det hengbart kan du henge bort til kanten (Hviteberget) til venstre etter start eller dra bortover Konnerudhenget om det er mer nordlig. I så fall kan det funke å henge hele veien ned til Drammen med nødlandingsjorder helt til Gulskogen. Det er slak helling, så det må noe vind til for at det skal funke. Er det termisk kan det trigge fra de mange jordene og gi store, fine bobler. Følg med på elva og se om solgangsbrisen er på vei.
Landing:
- til venstre for start ved Gevelt grustak. Digre jorder delt av en lang grusvei. PG piloter SKAL lande på denne grusveien, ikke i
åkeren i vekstsesongen. HG´er har egen avtale.
- Vindmarkør står på grusveien nær huset.
- Grustaket kan også skape litt turbulens om det blir sterk solgangsbris
- Du kan også lande på grøntormådet mellom Validus/Rema 1000/Biltema/Sparkjøp om du har nok høyde. Med moderne vinger med god glid når du fram på rein sklitur om du setter kursen rett dit, men vær sikker, iom at du krysser E134 og tett bebyggelse. Fint alternativ om man heller vil pakke på gressplen enn kornstubber.
Luftromsbokser og høydebegrensning:
- Starten ligger på 344 m.o.h.
- Høydebegrensning (Hokksund B) er 1372 m (4500 fot) over Sølfastøya mot Drammen.
I en nesten rett N-S gående linje går denne ned til 914 m. Hokksund A begynner i
Hokksund.
- Ryghåsen er normalt ikke et sted hvor det åpnes for ekstra høyde da det er et dårlig
utgangspunkt for lange
distanser, men når det gjelder flyging i Hokksund A og B SKAL det meldes fra når du
bruker den. Husk å sende melding før OG etter flyturen, så det er mulig å administrere
dette.
- Boksene åpnes av utvalgte personer i DROP og skal ikke åpnes av andre. Når boksene
er åpne blir det publisert på vår sms-tjeneste, så det er bare å melde seg på denne.
- Som alltid skal man ha radio på NAK frekvensen (154.175) og være tilgjengelig på
mobil om man skal bli med og benytte seg av ekstra høyde.
- Boksene åpnes ikke med mindre det er snakk om piloter som skal på distanse.
Høydebegrensning er 1371 m (4500 fot)
345 meters asl Høydeforskjell 320 meters
Kjenner du til denne spotten og har lyst å hjelpe Vindnå.no med oppdatert informasjon, sende inn dine endringsforslag her.